tiistai 15. lokakuuta 2013

59. loikkaloikkapukkipukki

Eikö ookkin luova toi mun otsikko :D mut se kuvaa hyvin tämän päivän ratsuja. "Pääsin vihdoin sen satuhevosen kyytiin!"

Mulla oli siis ihan normaalisti iltatyöt tallilla. Olin siinä kentän laijassa ekan tunnin alussa seisoskelemassa kun Adoniksen omistaja(joka oli lopettelemassa ratsastustaan) pyysi mua menemään sillä vähäksi aikaa pellolle käveleen ja kokeilemaan miten se siihen reakoisi.
tällänen söpöläinen se on :3
 Nousin kentällä kyytiin ja lähettiin pellolle. Käveltiin eka koko pelto ympäri. Aatulla, joo se on mun antama lempinimi tälle pikkuherralle. Niin siis sillä oli tosi pehmeä ja matkaavoittava käynti ainakin pellolla. Varsoja kohti kävellessä vauhti kiihy ja välillä sai ottaa kunnon pidätteitä et pysytään käynnissä.
Satu sitten huusi mulle et koitappa ravia. No minä  kilttinä tyttönä otin raville. Ekat viismetrii meni hyvin kunnes näin oikein Aatun ilmeestä et nyt lähtee ja se veti pään alas ja teki sellasia köyrypukkiloikkia, kiskasin nokan ylös ja matka jatkuu. Sama vielä muutaman kerran. Ne ei ollu siis sellasia pukkeja et sieltä tippuu vaan melko pehmeitä loikkia. Yhtäkkinen stoppi ja kun painoin pohkeet kiinni niin nousi ponikin kauniisti kahelle jalalle ja pääalaspukkiloikkia muutama perään. Sit komensin ihan kunnolla pohkeella ja se loppui siihen. Ravattiin vielä vähän ja kävelin loppukäynnin ja vein sit ponin pois.
Olise kyllä melko ihana vaikka se etu ja takapää onkin aika löysä. Askeleet oli toooosi tasaset ja helppo istua. Sovittiin sit et jos päädytään yhtäaikaa tallille niin otetaan uuestaan toi peltoilu. Eli saatte kuulla tästä pounista tulevaisuudessakin.

eihän tälläselle voinut ees suuttua♥
Aatuilun jälkeen autoin seraavan tunnin lapsia laittaan poneja kuntoon. Satu pyysi hoitamaan Venlan sille valmiiksi, kun se tulee tuntien jälkeen ratsimaan sen. Harjailin siinä Venlan läpi. Menin jakaan sit iltaheinät ja keräsin paskat pois.

Kävin myös Meesun kans tekeen jalan nosto temppua. Päätin nyt ainakun oon tallilla niin tuntien jälkeen venytän ponin joka jalan. Oon opettanu sen jalan noston niin et alkus nostetaan muutaman kerran jalkaa ilmaan ja sit pyydän nostamaan ja otan kiinni jalasta ja venytän, jos nyt ymmärsitte :D Ponikun ei ole oikein tykännyt siitä venyttelystä niiin nyt se on hauskaa kun saa herkkujakin ku nostaa vaan jalan ilmaan.

Kävin sit laittaan Venlan kuntoon ja Satu tulikin jo sieltä. Olin menossa pihalle kun Anne huus et haluunko ratsia Piskon kun se oli kuulemma hyökkiny toisten heppojen kimppuun. Tein sit siinä sellasen uukkarin ja kävin hakeen kypärän ja hanskat.
Menin kyytiin ja heti aluks pyysin ponin takaa alleen. Sitten aloin ratsastamaan tarkoituksella heppojen läheltä ja ei se poni uskaltanu mie selässä muutakun vähän luimia vaikka mentiin ihan nokan eestä. On se niin mun poni♥  Satu käski mun ratsastaa poni ihan kunnolla ja miehän ratsastin kun käskettin. Otin vähän laukkaa ja poni levis ihan täysin ja en osannut istua siellä. Pätin sit ryhdistäytyy oikeesti ja ratsia Pisko kivaksi.
  Aloin tekeen ravissa molempiin suuntiin voltteja ja paljon suunnan muutoksi. Pidin kokoajan ulkoohjan tuella enkä antanut sen kaatia tai puskea ulos. Nostin sit laukan ja laukkasin kunnolla pohkeesta ohjalle ja eteen alas-systeemillä. Se toimi tunsin huomattavan eron siihen mitä se oli viime torstaina kun en ratsastanut sitä kunnolla takaa ohjalle. Tein myös laukasta siirtymiä raviin ja jatkoin saman tein ratsastamista ja olihan se kivan tuntunen istua hevosen selässä joka teki juuri niinkuin käski. Tein myös toiseen suuntaa laukkaa ja pieniä koottuja voltteja ilman kummankaan kaatumista mihinkään suuntaan.
  Ravailin sitten loppuravit ja siinäkin Pisko oli kokoajan suora ja taipui rehellisesti molempiin suuntiin. Kävelin sitten reilu 5min loppukäyntejä. Ja annoin Piskon Tuijalle hoidettavaksi, kun kiiruhdin auttaan Satua. On tää ponin selkä niin kotosa! Ei voi muuta sanoo et on siitä tullu tässä vuojessa kunnon poni♥

Kuten äskön sanoin. Menin siis auttaan Satua Venlan kans  kun se on ollu vähän outo, pukitellu vaan kokoajan.... eikä se oo yhtään sen tyylistä. Satu siis juoksutti sitä ja siinä se oli kunnolla eikä tehny mitään outoa. Mie sit menin kyytiin ja Satu juoksutti meitä. Käynti ja ravi meni hyvin, mut heti laukan nostettua tuli pukkipukkipukki ja sellasia tasajalka loikkia sekä ylöspäin menoa. Päästiin sit kunnon laukkaan lopulta ja sitten se meni ihan hyvin. Vaihettiin suuntaa ja sama toiseenkin suuntaan. Muu meni hyvin paitsi se laukka tuli pukkeja pukin perään. Mietittiin sit siinä samalla mikä sillä vois olla kun se tekee sitä samaa ilman penkkiäkin. Tultiin siihen tulokseen et sen selkä on pakko olla jumissa. Tarkemmin aateltua kun harjasin sitä nii se aisti selkää kun otti vähän kovemmalla harjalla likaa pois siitä.
 Vietiin sit Venla talliin ja Anne kävi vähän paineleen sen selkää ja jumissahan se oli. Nyt se hierotaan ja venytellään sekä juoksutusta et saahaan se taas kuntoon.

Mitäs tykkäsitte tälläsestä postauksesta? Ite oisin halunnu enemmän kuvia mut ei ollu kuvaajaa kun ei ollu ees tarkotus ratsastaa. Haluuteks te huomisestakin tälläsen vai teenkö vasta torstaina molemmista päivistä?

Nii ja vähän huonojakin uutisii.... kun oon tässä pelastettu niitä kuvii mun kovalevyltä nii se on sit päättäny poistella niitä kuten kaikki Miian ja Katin kuvat, Salli, Sauli ja Roco kuvat sekä Alpo kuvat );  mut oon saanu Mese, Pisko ja Pena kuvat pelastetuu sekä osan Osku ja Ponsu kuvista. Toivottavasti saan loputki kuvat nyt koneelle niin saan alustettuu ton kovalevyn.

-venppa
p.s kirjotan ennen syyslomaa mun ja penan tarinan!

3 kommenttia:

  1. Kiva postaus jälleen kerran. ;) Ja ai että Aatu on söpö♥ Toivottavasti Venlan selkäkin vetreytyis äkkiä! Hyväksytkö muuten facessa kaveripyynnön? En kehdannu alkaa siellä häiritseen vielä ennenku tiedän, sulle varmasti tulee tosi paljon pyyntöjä... Mulla ois vaan niin paljon udeltavaa Turkasta, hepoista ja teistä/teidän ratsastuksesta :D Toivottavasti sait jotain selkoa tuosta :D

    VastaaPoista
  2. on se aatu kyllä ihana <3 siis itehän oon sillä menny kerran ja oon sitä pari kertaa käyny hoitamassaki :D ja en tosiaan ihmetttele niitä pukkeja ku eihä sillä oo vielä tota aikasemmin sillä pellolla mennykkää ja kentälläki sen on vähä tuijotellu niitä tynnyreitä ja tällee :DD

    VastaaPoista

Kommentti julkaistaan vasta kun olen hyväksynyt sen! Älä siis laita kommenttiasi kahteen kertaan. -kiitos