tiistai 24. syyskuuta 2013

52. estereeniä uuden ja vanhan kisapollen kans

Vihdoin pääsin koneelle ja kirjottaan tänne. VAROITUS tästä tulee pitkä ja toivottavasti ei sekava postaus!  Mulla on niin paljon kerrottavaa et en tiiä mistä alottaisin. No alotettaisko viime viikon torstaista.
Meillä oli koulutunti ja mulla oli aluks listassa vilma, mut Satu vaihto sen Rocoksi kun Liisa halus et meen sillä. Laittelin ponin ihan normisti paitsi et sen pyydydtyd tarhasta oli yhtä tuskaa kun se juoksuttu mua tai oikeestaan juoksin sen perässä niin kauan ku ite jaksoin ja pyysin sitä juksemaan ku kerran halus jousta. Loppujen lopuksi istun tarhassa Vilman kans syömässa turkkijaisia karkkeja ja Roco on noin kymmenen  metrin päässä tuijottamassa mua. Laura kävi sit hakeen Rocon mulle ja ihan hyvä niin ku itseni tuntien olisin varmaan vieläkin istumassa siellä maassa ja oottamassa et poni kävelee mun luokse, mitäs oon niin jästipää.
Liisu ja Roco, ei ollu muita kuvii Rocosta nyt saatavilla.
Tunnilla ei varsinaisesti ollu mitään aihetta tai mie oon niin vähä älynen et en saanut päähäni mikä se on. Roco oli alkutunnista asti kiva ja meni pöyreenä läpi tunnin. Muutaman kerran laukassa nokkanousi kun ois pitäny lyhentää kulmiin. Muutaman kerran tuli sellasta ex-ravurilämppäri laukkaa kun pikkupoika ei rienny mihin ne kaikki jalat piti tunkee. Pääty-ympyröillä ja pitkillä sivuilla mentiin kauniisti laukaten ja välillä vihreitä miehiä nähden. Olin tyytyväinen Ronksuun.
Perjantaina ei ollu mittään kummallista ihan normi iltatyöt oli ja Tiia, Miia, Jonppe sekä  mie mentiin Liisalla yöks.
 
Lauantaina oli sit kisat haapavedellä. Liisa meni Venlalla suokkien mestaruuteen ja Rocolla nuorten heppojen mestaruuteen. Tiia meni Totolla myös suokkien mestaruuteen. Liisalla tippu molempien kans yhet ja Toto puikkas sarjalta ulos joten kaikille 4vp. Mut oltiin tyyttyväisiin kaikkiin varsinkin putteihin ku Liisa on vaan reenannanu Venlalla vajaan viikon ja Tiia totolla yhen päivän :D  Illalla laitettiin kaikki seuraavan päivän kamat valmiiksi. Ei ehitty Jonpen kans meijän tunnille kun kisoissa meni sen verran pitkään. Käväsin vähän ravaileen Vilmalla kentällä. Salekin jäi yöks ja meillä oli niin hauskaa illalla et huhhuh.


tiia ja toto

liisa ja venla

liisa ja roco

Sunnuntaina oli sit taas suunta kohti Haapavettä. Tällä kertaa mentiin Miian kans Salen autoon. Oltiin jäädä kopin kans kiinni siihen tallin eteen mut onneks päästiin siitä ylös toisinku Satu ja ne jäi siihen kiinni, lopulta ne peruutti sit tallin ympäri ja tuli toista kautta. Oltiin varmaan pulessa välissä matkaa ja Sale vaan oli et "tuolla on varmaan hirviä kun autot hijastaa" mie vaan et "otetaanko kuvia? :D" sit Sale oli silleen "ne on hevosia!" minä katon sitä yhtä pientä ponia tarkkaan ja oon silleen et ei se voi olla, on se, ei voi olla... "ON SE! SE ON PENA! PYSÄYTÄ AUTO" Sale pysäytti ja minä ja Miiä rynnätiin ulos autosta, ne lähti juoksen meitä karkuun mut huusin ihan täysillä et "PENA!" nii sit poni käänty ympäri korvat pystyssä ja juoksi mun luokse. Oli niin epätodellista et poni oli siinä mun sylissä, 4tien varressa. Olin yhtä hymyä siinä, varsinkin ku Satu ja muut tuli siinä menjän jälkeen sinne ja oli silleen et onks toi Pena ja mie vaan hymyilin ilosta.



minä odotan ovella hiljaa
 minä odotan ovella hiljaa
 minä odotan otan sinut syliini eikä kukaan enää pääse meidän väliin♥
 Siinä sit soitettiin ponin omistajalle ja joku oli ilmeisesti soittanut poliisillekin kun ne saapuivat paikalle. Ne oli helpottuneita kun oltiin lassottuu pollet valmiiksi. Omistaja tuli ja hyvästelin ponin jälleen mut nyt iloisena ja tiedän sen nyt et poni itsepitää huolen siitä että nähään vielä joskus♥
Iloisin mielin jatkettiin matkaa kohtikisapaikkaa. Tiia ja Toto meni yhellä puotuksella. Liisalla ja Venlalla tuli kaks ja ne tuli sarjan innarina kun pikkusella on li vähän vauhtia. Roco päätti nakata Liisan rajan B osalle alas. Minä sit kävin loppuverkkaileen Rocon maneesissa, kun Liisa ei voinu enään ratsia. Takasin palattua sain kuulla et saan uuden kisapollen ku Liisa alkaa vain kisaamaan Venlalla. Eli mulle on sit ens kaudeksikkin kisahepo kun poneilla en voi enään kisata kun avoimia.



mä putoan...
Takas kotia päästyä laiteltiin kamoja kasaan ja mentiin sisälle makaamaan ku kaikkia väsytti niin paljon. Tultiin illasta sit tekeen iltatalli ja lähin kotia.

Tänään sit menin ihan normisti tekeen iltatyöt mut päädyinkin sit heppojen selkään. Äiti ois menny Rocolla hyppytunnilla mut se ei voi hypätä esteitä niin minä sit menin sillä. Olin laittelemassa Rocoa kun Anne tulee ja kysyy multa et haluunko leikkii rodeo ratsastajaa ja minä olin silleen et täh? Tähellä oli kuulemma vähän virtaa niin no mie kävin laittaan itelle kypärän ja otin hanskat ja raipan itelle. Tähti olikin vähän virtanen ja pukitteli laukassa, ei mitenkään isosti mut kuitenkin silleen ärsyttävästi. Tein siinä sit kaikki askellajit läpi ja painohan se poni vähän kädelle. Oikee kierros oli paljon parempi ku vasen. Lopussa nakkasin sit Tähen Annelle nii se sai kävelyttää sitä kun ite juoksin laittaan Rocon loppuun ja itelle ratsihousut ja kengät jalkaan. Mulla oli kokkeilussa Rocolle pelhami kun on vähän turhan vahva esteillä. Tämä kuolain oli musta ihan hyvä sillä kun pysyi kuulolla sen avulla eikä kauheesti painanu sillä kädelle. Meillä oli viiden esteen sarja toisella pitkälläsivulla ja toisella oli puomi-laukka-ristikko-laukka-ristikko linja ja sit lävistäjällä oli sit ihan pysty pysty sarja. Otettiin melko omatoimiset verrýttelyt ja Roco tuntu ihan kivalle. Laukka oli aluks taas sellasta pomppivaa kun ei saanu mennä pöyreenä, muutaman kierroksen jälkeen laukka muuttu hyväksi vaikka se nokka olikin ylhäällä ja Annekin kehu mua ja Rocon laukkaa. Alettiin sit tulee ekana sitä pitkää junppista, ensin pelkkinä puomeija ja joka kierroksella yks este ylös. Roco meni melko hyvin sen, kerran tuli sellanen selättömienhyppyjen sarja mut sen jälkeen polle kuuntelikin jo paremmin ja alkoi käyttää selkää hypyissä. Sitten tultiin ristikko sarja. Se oli meille helppo ei tarvinu kun tuua puomille ja Roco hoiti loput. Muutaman kerran täyty lyhetää se jotta ei tuu ihan syliin toinen ristikko. Tämän jälkeen mentiin kerran linjalla oleva sarja ja sekin oli helppo. Tultiin loppuun rata, ristikkosarja, junppis ja sit linjalla oleva sarja. Se meni hyvin ja laukka pyöri hyvin radan läpi. Esteet oli sen 60cm ja se oli ihan hyvä korkeus ku en oo hypänny koko hepalla kun joskus talvella kai :D Loppu tunnista mun pitikin sit kiivetä tutun ja turvallisen Piskon kyytiin kun se ei suostunu hyppäämään jumppista tai muutenkaan totteleen kunnolla. Kyllä mekin otettiin yks kielto sille jumppikselle mut sen jälkeen pidin ponille kovan keskustelun siitä et miten mennään ja ketä kuunnellaa. Loppujen lopuksi ponihan hyppi sen koko sarjan ilman mitään ongelmaa tai siis olihan se väli hieman ahas tälle jättilaukka ponille. Tuliin vielä se ristikkosarja muutaman kerran. Se meni hyvin paitsi ärsytti kun poni oli päässy kaahaamaan edellisellä ratsastajalla niin paljon eikä halunnu oikein kuunnella mua. Käväsin sit loppuun pellolla ottamassa loppu laukat. Täysillä metiin peltoa ympäri päästämässä höyryjä. Ravailtiin sit siellä  ja kävelin pellon ympäri talliin. Kylmäsin Piskon jalat ja annoin melassia. Keräsin esteet ja raahauduin koti.

Tunnista ei oo kuvii ku ei ollu kuvaaja kun ei ollu ees tarkotus ratsastaa. Ollaan menossa sinne Pikkaralaan lauantaian hyppäämään 75cm ja meijän eka 85cm radat. Toivotaan et ponilla on hyvä päivä. Huomenna en meekkään sit tallille vaan aattelin tehä teille videon ja värkätä ton kovalevyn kans.
Ehotelkaapa mulle jotain postaus ehotuksii nii voisn niitä sit toteutelle, tännekkin tulis jottai piristystä.

-venppa

8 kommenttia:

  1. Mitä PENA teki siellä tien varressa?!?! :DDD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. se pikkupallero oli karannu tarhasta kahen kaverin kans ja juossu sinne tielle :D

      Poista
  2. ihania kuvia ja ihania hevosia ♥

    ♥ : http://jenna-mydreams.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. Oli varmaa kiva nähä Penan kaa pitkäst aikaa=)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. joo oli! mehän ollaan kamujen kaa aateltu mennä kattoon sitä mut nyt ei tartte ihan vielä käyvä kattoon sitä kun niin hauska oli nähä se siellä tien varressa :)))

      Poista
  4. Todella mukava postaus :) Aloin vasta lukemaan sun blogia ja tuli vaan mieleen että ratsastatko sä tossa kuvassa missä on musta hevonen jossa lukee "mä putoan...."?

    VastaaPoista

Kommentti julkaistaan vasta kun olen hyväksynyt sen! Älä siis laita kommenttiasi kahteen kertaan. -kiitos