perjantai 12. joulukuuta 2014

joulukalenteri │luukku 12

Maastakäsittelyä ja temppuja minun tyylilläni!
Postauksesta ei tullut ihan sellaista kuin suunnittelin! Lauseita syntyi mutta ei mitenkään järkevästi tai yhteen sopivasti. Mutta parempi jotain kun ei mitään!
Maastakäsittelyä olen tehnyt hyvin pitkään. Se auttaa minua saamaan paremman kontaktin hevoseen ja sen luottamaan minuun. Kaikki mitä olen heppojen kanssa tehnyt olen ne itse keksinyt, en tietenkään nyt väitä että olen kumarrukset ja pusujen annot keksinyt vaan en ole mistään opetellut niitä. 
Toton kanssa tein tosi paljon maastakäsittelyä. Aloitettiin ihan helpoista ja yksinkertaisista seuraamisesta, ensin käynnissä sitten ravissa ja lopuksi mentiin jo ihan laukassa. Opeteltiin heti pysähdykset käden nostaessa sivulle tai jos olin kasvot siihen päin nostin käteni eteeni. Liinan päässä tehtiin pysähdykset, vain sanoessani pruu seis. Peruutuksen se myös oppi nopeasti, sanoin vaan peruuta ja kävelin kohti sinä ja se peruutti. Toto tuli myös minun luokseni pyynnöstä, tosin vaan silloin kun se halusi, mutta tarhasta se tuli aina juoksun kanssa portille minua huutaessa sille. Osashan se myös laukata virellä kun mie otin itsekkin laukka askelia. Tätä reenattiin oikeesti aika paljonkin, aina kun kenttä oli liukas lähdettiin me tarhaan liinan kera tekemään erinäisiä reenejä, loppujen lopuksi ei ratvittu liinaa tai mitäkään muuta apuvälinettä(paisti  herkkuja taskut pullollaan jolla sai hyvin lahjottua sen!) että Tollero laukkas vierelläni.

Mersulle olen saanut opetettua vain pusun ja huulen nostamisen. Meesua ei vaan kiinnosta juosta perässä tai nostaa jalkaansa, eikä ne kumarruksetkaan enään oikein luonnistu...

Pisko taasen on oikein fiksu jalan nostossa ja osittain seuraamisessakin, varsinkin tarhasta talliin tai toisin päin se tulee nätisi vieressä.
Vähänkö Pisko on muuttunut vuodessa! Ylempi otettu  2012 ja alempi 11/2013
Opetin Piskolle myös saman tempun selästä käsin.
Teen myös erilaisia kumarruksia heppojen kans. Totolle ja Aatulle opetin kumarruksen toinen jalka koukussa maassa ja toinen suorana. Vilmallekkin olisi tarkoitus tämä sama saada opetettua. Sekä selästä kumarrus! Hali, on myös temppu jonka on jokaisella hevosella hallinnassa, jonka kanssa olen tehnyt enemmän hommia. Jopa Vilma osaa sen!

Tein myös pikaisen koosteen jossa näkyy muutamia temppuja ja maastakäsittelyä mitä olen heppojen kanssa tehnyt.

Vilman kanssa ollaan aloitettu ihan liinan kanssa maastakäsittely. Pysähdykset sujuvat jo oikein hyvin. Ja seuraaminen, mutta sekin vain liinan päässä. Luokse tulemistakin ollaan reenattu, jätän Vilman seisomaan paikalleen ja meen  ite niin kauvas kuin liina riittää ja pyydän  sitä tulemaan luokse, tässä Vilma on hyvä ja silloin se saakin oikein paljon kehuja. Tarkoituksena olisi saada Vimpulle sellanen fiilis et "jee tämä on kivaa!" eikä mitään pakko pullaa. Itse kun tykkään niin paljon puuhailla muutakin kuin vaan ratsastusta!


4 kommenttia:

  1. Oot saanu opetettua noille kyllä ihan sikana kaikkea! Meillä kun ei onnistu oikeen mikään muu ku seuraaminen ja kaikki pikkutemput :D mut tää oli kyllä kiva ja mielenkiintonen postaus :)

    VastaaPoista
  2. oot kyllä saanu opetettuu noi tosi hyvin ja näkee et ponitki tykkää :)

    VastaaPoista

Kommentti julkaistaan vasta kun olen hyväksynyt sen! Älä siis laita kommenttiasi kahteen kertaan. -kiitos